Asociația Furnizorilor de Energie din România
Română English

A VI-a ediție a Conferinței Anuale AFEER

A VI-a ediție a Conferinței Anuale AFEER

București, 17.03.2022: Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER organizează cea de-a VI-a ediție a Conferinței Anuale pe 17.03.2022, la Hotel Radisson Blu, tema manifestării fiind ”Energia, prezent și viitor”.

La eveniment și-au anunțat participarea, pe lângă membrii AFEER, domnul Lorant Antal, președintele Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senat, domnul George Niculescu, secretar de stat în Ministerul Energiei, domnul Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte ANRE, domnul Horia Constantinescu, președintele ANPC, domnul Luka Jazbec, reprezentantul Federației Europene a Traderilor de Energie (EFET), domnul Victor Ionescu, director general OPCOM, domnul Septimiu Stoica, președinte AGA BRM, domnul Adrian Tănase, director general BVB, doamna Rodica Popa, director general CCP.RO și domnul Krasimir Zhivachki, secretar executiv al Asociației Furnizorilor de Energie din Bulgaria (ATEB).

”Obiectivul conferinței este să identificăm soluții optime pentru a realiza o trecere lină și suportabilă către o economie neutră la carbon. Ne propunem ca, împreună cu autoritățile, să identificăm răspunsurile la provocările actuale, astfel încât tranziția energetică să devină o oportunitate pentru relansarea unui sector strategic, aflat acum în tensiune maximă. Demersul susținut al AFEER este acela de a asigura stabilitate și predictibilitate legislativă, astfel încât să reușim alimentarea consumatorilor casnici și industriali cu energie sigură și durabilă, la prețuri ale pieței corecte și accesibile”, declară domnul Laurențiu Urluescu, președintele AFEER.

Ultimii doi ani au fost extrem de provocatori pentru întregul sistem energetic: de la criza sanitară (care a condus la scăderea impresionantă a cererii și, în consecință, a prețurilor), la criza energetică, cea geopolitică și, acum, la război, ceea ce a condus la creșterea cererii, imprevizibilitate în privința ofertei și o creștere și mai impresionantă a prețurilor! La energie electrică, de la circa 25 euro/MWh pe piețele spot în lunile martie – aprilie 2020, prețurile au depășit acum, în anumite momente, și 550 euro/MWh. La gaze naturale, dacă prețurile au fost, pe piețele spot europene, și 6 euro/MWh, acum s-au făcut tranzacții și la aproape 350 euro/MWh.

Volatilitatea extremă a prețurilor a generat multe probleme tuturor consumatorilor și i-a pus la grea încercare pe furnizori și traderi. Mai mult, legislația europeană și cea românească au indus preocupări în plus pentru membrii AFEER: pachetul Green Deal, modificat prin ”Fit for 55”, noul Regulament 943 și Directiva 944 din 2019, preluarea acestora în legislația națională, noile propuneri privind protecția consumatorilor casnici și industriali introduse prin OUG 118 și Legea 259 din 2021, OUG 3/2022, normele de aplicare ale acestora, toate au ca efect o presiune în plus asupra tuturor actorilor din piața de energie, de la producători la consumatori. Furnizorii, care sunt integratorii pieței de energie, sunt cel mai puternic afectați de toate aceste modificări legislative.

Tranziția la o economie curată nu este nici ușoară, nici ieftină. Dacă, la începutul anului 2020, prețul era de aproximativ 25 euro pentru un certificat de carbon, înainte de invazia rusă în Ucraina ajunsese la peste 90 euro/certificat. La începutul invaziei, prețul a scăzut spre 60 euro/certificat, pentru ca acum să înceapă să-și revină, până la circa 75 euro/certificat.

Reamintim, AFEER a avertizat, încă de la mijlocul anului trecut, că prețurile la energie electrică și gaze naturale, conform cotațiilor forward ale principalelor burse europene, au o traiectorie ascendentă, alimentată de creșterea cererii, scăderea ofertei și de noile ținte ale UE privind decarbonarea, care au determinat majorarea fără precedent a prețurilor certificatelor de carbon; la acestea s-au adăugat, în ultimul timp, și tensiunile provocate de invazia Rusiei în Ucraina.

”În contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, AFEER consideră necesare (așa după cum a considerat de la început) măsuri pentru sprijinirea consumatorilor casnici, în mod deosebit pentru cei vulnerabili, nu numai pentru trecerea iernii, adică până la 31 martie 2022, ci și în continuare, până situația pe piața energetică se va stabiliza. Pentru aceasta, însă, este nevoie de prevederi și proceduri clare, predictibile, astfel încât să existe un tratament unitar în aplicare și care să poată fi explicat în mod cât mai simplu clientului final ce beneficiază de măsurile stabilite prin lege”, mai spune domnul Laurențiu Urluescu.

AFEER consideră, totodată, că, prin prevederile procedurii prin care se impune acest serviciu public de alimentare cu energie, niciunul dintre actorii pieței nu trebuie suprataxat. Taxarea suplimentară a unora dintre actori va avea ca efect descurajarea investițiilor în capacități noi de producție (în special în cele fără emisii de carbon) și scumpirea artificială a importurilor, ceea ce ar putea să determine, la limită, chiar și decuplarea de la alimentarea cu energie a unor consumatori, având în vedere că România nu mai poate să-și asigure, din surse proprii, necesarul intern de energie electrică și, mai ales, de gaze naturale.

De asemenea, furnizorii trebuie să-și recupereze de la instituțiile statului prevăzute în lege, integral și în timpul stabilit de legislație, sumele acordate clienților săi finali pentru compensații, plafonare și exceptare, precum și costurile operaționale și financiare pentru gestionarea schemei de sprijin.

Propuneri AFEER pe termen scurt

– Creșterea ajutorului financiar oferit clienților vulnerabili. Pentru a simplifica implementarea schemei, ajutorul ar putea să fie acordat prin intermediul primăriilor, pe baza unui voucher.

– Acordarea unui ajutor financiar de la stat pentru toți consumatorii casnici, în cuantum fix, direct în factură, pentru o perioadă de timp stabilită (de exemplu 50 lei/lună). În acest mod, fiecare consumator va putea să observe direct pe factură existența și cuantumul ajutorului, iar verificarea de către autorități ar fi mult simplificată și, în consecință, termenul de rambursare a cheltuielilor făcute de către furnizori ar fi mult diminuat.

– Furnizorul care a acordat ajutoarele financiare să poată opta pentru compensarea sumelor pe care le are de recuperat de la stat cu obligațiile de plată datorate la buget.

– Scăderea cotei de TVA aplicabile serviciilor de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale.

– Eliminarea accizei la energia electrică și gaze naturale.

– Acoperirea de la bugetul statului a contravalorii sumelor aferente schemelor de ajutor de stat privind bonusul de cogenerare de înaltă eficiență și certificatele verzi.

Propuneri AFEER pe termen lung

– Adoptarea unor măsuri legislative pentru promovarea construcției de noi capacități de producție.

– Implementarea măsurilor de creștere a eficienței energetice.

– Urmărirea de către autoritățile abilitate a îndeplinirii etapelor intermediare pentru atingerea obiectivelor din PNRR referitoare la sistemul energetic. Apreciem că deja sunt întârzieri importante în ceea ce privește cadrul de reglementare național, care să faciliteze accesul investitorilor la diferitele fonduri pentru dezvoltarea capacităților de producere a energiei și a rețelelor electrice, puse la dispoziția României prin reglementări ale UE.

– Urgentarea deciziei privind exploatarea gazelor din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră.