”Un consumator informat este un consumator protejat”
București, 17.03.2022: Campania ”Un consumator informat este un consumator protejat”, lansată acum câțiva ani de Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER, merge mai departe.
AFEER continuă să informeze consumatorii că își pot alege furnizorul de energie electrică/gaze naturale și oferta care li se potrivește cel mai bine pe tot parcursul anului, fără a fi supuși unei limitări de timp. Aceștia pot opta pentru păstrarea furnizorului, cu care au deja semnat un contract, sau pentru schimbarea lui, indiferent de localitatea în care se află.
Reamintim, înainte de a alege furnizorul, analizați cu atenție oferta de preţ şi condiţiile asociate preţului de furnizare. Atenție la componentele de preț, la termenul și modalitatea de plată ale facturii sau la modalitatea de transmitere și de preluare a indexului contorului, precum și la bonitatea furnizorului. Trecerea de la serviciul universal la piața concurențială sau schimbarea ofertelor concurențiale nu afectează cu nimic alimentarea cu electricitate/gaze naturale a consumatorilor casnici.
Toţi clienţii finali de energie electrică/gaze naturale au dreptul să îşi schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale, în termen de 21 de zile, urmand ca in viitor, potrivit reglementarilor ANRE, termenul sa se scurteze la 24 de ore. Responsabilitatea stabilirii indexului corespunzător datei schimbării furnizorului revine operatorului de distribuție de energie electrică/gaze naturale la care este racordat locul de consum. Este bine, însă, ca și clientul să noteze și fotografieze indexul în ziua schimbării furnizorului. Operatorii de distribuție deservesc nediscriminatoriu toți furnizorii și nu se pot schimba, indiferent de furnizorul ales.
În această situație de criză, în care prețurile pe piețele energetice au explodat, recomandăm clienților, în special casnici, să transmită furnizorilor, lunar, indexul de consum, pentru ca factura să reflecte întocmai consumul realizat. Mai mult, împreună cu ANRE și ACUE, am realizat un spot publicitar de interes public, privind tema ”autocitirilor”.
De asemenea, recomandăm clienților utilizarea de echipamente cu un consum energetic cât mai mic, pentru scăderea valorii facturilor. Sunt membrii ai AFEER care oferă astfel de soluții.
Un alt mod de reducere a valorii facturilor il reprezintă posibilitatea consumatorilor de a deveni prosumatori (producători și consumatori de energie electrică în același timp). Recomandăm ca, acolo unde se poate, să se instaleze panouri fotovoltaice pe acoperiș.