Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România
Română English

Ion Lungu, Președintele AFEER: Implementarea conceptului de consumator vulnerabil stă sub presiunea timpului

Ion Lungu, Președintele AFEER: Implementarea conceptului de consumator vulnerabil stă sub presiunea timpului

”În această perioadă se discută foarte mult despre liberalizarea pieței energiei electrice și a gazelor naturale pentru populație. ‘Vedeta’ este liberalizarea la gaze, pentru că deja s-a produs, la 1 iulie. La energie electrică nu cred că se va dezbate la fel de mult pentru că, practic, ne reîntoarcem la situația anterioară OUG 114/2018. Grija mea este, însă, că, până la sfârșitul anului, nu va putea fi implementat conceptul de consumator vulnerabil”, a declarat domnul Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER, în cadrul ” Energy Forum – Liberalizarea pieței de gaze și energie electrică: costuri vs beneficii”, organizat de publicația DC News.

Domnul Lungu a reamintit că, în acea perioadă, liberalizarea s-a făcut în etape, cu o componentă a prețului reglementată și una liberă. De asemenea, a menționat că, la acel moment, zilnic erau prezentate oferte pentru piața liberă, în mass media sau direct la consumatori. ”Și AFEER a lansat atunci o campanie, ‘Un consumator informat este un consumator protejat‘, care continuă și astăzi, prin care clienții casnici erau informați în legătură cu liberalizarea pieței, dar și despre capcanele pe care le-ar putea conține o ofertă. Reacția a fost extrem de pozitivă. De altfel, și astăzi pe site-urile furnizorilor există elemente de informare a consumatorilor. Trebuie să remarc și că, înainte de aplicarea OUG 114/2018, erau 2,2 milioane de consumatori casnici ce aleseseră ofertele din piața liberă. Potrivit ultimului raport al Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE), astăzi sunt cu aproximativ 500.000 mai mulți clienți casnici față de acea perioadă. Practic, trecerea pe piața liberă nu s-a oprit, ceea ce ne face să credem că liberalizarea pieței energiei electrice se va face mai lin, fără sincope. Sigur, există și un anumit comportament conservator al unor consumatori casnici, care trec mai greu de la un furnizor la altul. Liberalizarea ar trebui să aducă un preț corect și un raport preț/calitate/servicii incluse cât mai bun și adaptat nevoilor specifice ale unui consumator. Dar, pentru toate acestea, și consumatorii ar trebui să se informeze mai bine”, a mai spus domnul Ion Lungu.

În ceea ce privește consumatorul vulnerabil, președintele AFEER a reamintit că în Legea 123/2012 a energiei și gazelor naturale este definit ca fiind clientul casnic care, din motive de vârstă, sănătate sau venituri reduse, se află în risc de marginalizare socială și care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecție socială, inclusiv de natură financiară.

”Preocuparea mea este că acest concept, al consumatorului vulnerabil, nu va putea fi implementat până la sfârșitul anului. Suntem, în acest moment, sub presiunea timpului. Pentru că ar trebui ca, pe lângă ministerele implicate în asigurarea surselor și criteriilor necesare protecției acestora, să se realizeze o coordonare între administrațiile locale, care știu mai bine aceste date privind vârsta, sănătatea și veniturile unui consumator casnic, și distribuitorii și furnizorii de energie și gaze naturale, care știu mai bine ce consumuri are un client. Pentru implementarea acestui concept, de consumator vulnerabil, este necesară o bază de date foarte bine pusă la punct, trebuie stabilit foarte clar cine decide dacă un consumator este vulnerabil sau nu, cine realizează baza de date și cine o gestionează. Nu știu dacă toate acestea se vor putea realiza până la 1 ianuarie 2021, când se liberalizează și piața energiei electrice”, a mai spus domnul Ion Lungu.

În ceea ce privește legislația din domeniul energetic, președintele AFEER solicită o mai puternică consultare a tuturor actorilor din piață la elaborarea unui act normativ. ”Ar trebui consultate toate părțile implicate atunci când se ia o decizie legislativă. De exemplu, Regulamentul 943 din 2019 al Parlamentului European trebuie aplicat intocmai, dar, la noi, acest act normativ a fost preluat în cadrul de reglementare unde s-au facut o serie de adăugiri, care introduc limitări și pot crea confuzii în aplicare. Ar fi fost preferabil ca modificările legislative să se facă implicându-i și pe cei cărora li se adresează”, a completat președintele AFEER.