Laurențiu URLUESCU: AFEER susține aplicarea unor măsuri de sprijin pentru consumatori și după luna martie 2023. Simplu și clar: ajutor țintit către consumatorii care au reală nevoie
- Primele plăți au fost efectuate, dar suntem departe de situația în care decontarea să fie la zi pentru toți furnizorii... Avem speranțe că se va rezolva în cel mai scurt timp
- Recomandare pentru consumatorii de energie electrică și gaze naturale: Consumați eficient și, în primul rând, eliminați risipa!
„Pentru furnizorii de energie electrică și gaze naturale, situația este în continuare tensionată... Sunt companii membre ale AFEER care sunt în situații dificile. Multe dintre acestea și-au redus portofoliul de clienți, altele au renunțat la activitatea de furnizare, cel puțin pentru o anumită perioadă, urmare a presiunii financiare. Dacă decontarea s-ar face la timp, nu ar mai exista presiunea financiară, cel puțin pe partea de cash flow datorată schemei de sprijin și situația s-ar normaliza pentru furnizori”, ne spune Laurențiu URLUESCU, Președinte al Asociației Furnizorilor de Energie din România – AFEER, într-un interviu acordat InvesTenergy.
Încă de la început, AFEER a propus ca schema de sprijin să fie țintită spre consumatorii care au reală nevoie. Din punctul nostru de vedere, așa cum este gândită acum schema, pe principiul “ajutăm pe toată lumea”, face dificilă creșterea eficienței energetice. Cel puțin la nivelul consumatorilor nevulnerabili, cât timp prețul este plafonat la un nivel confortabil, nu există o mare preocupare pentru consum, susține Urluescu. Recomandarea lui și a AFEER pentru consumatorii de energie electrică și gaze naturale este: Consumați eficient și, în primul rând, eliminați risipa!
Vă invităm să citiți interviul acordat InvesTenergy de Laurențiu URLUESCU, Președinte al Asociației Furnizorilor de Energie din România – AFEER.
Domnule Laurențiu Urluescu, aveți aproape 10 luni de când sunteți la conducerea AFEER, cu mențiunea că ați fost membru în Comitetul Director din 2012. Este probabil cea mai complicată, complexă și dificilă perioadă pentru furnizorii de energie electrică și gaze naturale. Cum vedeți/simțiți situația furnizorilor în acest moment?
Pentru furnizorii de energie electrică și gaze naturale, situația este în continuare tensionată. Furnizorul este între ciocan și nicovală, dacă pot spune astfel, este pus între reglementator și clienți, care reprezintă cel mai important asset. În plus, are presiuni financiare foarte mari, cauzate atât de scumpirea energiei - pentru aceeași cantitate vândută, are nevoie de resurse financiare mai mari de 3-4 ori – cât și de schema de plafonare, respectiv decontarea care se derulează foarte greu. Pe de altă parte, reglementările sunt încă neclare și furnizorul este expus la riscul de a fi sancționat în limita acestui cadru legal.
Asociația noastră a atenționat, în repetate rânduri, că legislația prin care se introduc aceste măsuri de sprijin trebuie să fie clară, cu termene, responsabilitati și penalități bine definite pentru toate părțile implicate astfel încât să poată fi aplicată fără a induce pierderi artificiale și fără a afecta companiile din energie!
Aveți semnale de la companiile membre că sunt într-o situație dificilă, că este risc de insolvență, închidere a business-ului?
Da, sunt membri ai AFEER care sunt în situații foarte dificile. Mulți dintre aceștia și-au redus portofoliul de clienți, alții au renunțat la activitatea de furnizare, cel puțin pentru o anumită perioadă, urmare a presiunii financiare. Dacă decontarea s-ar face la timp, nu ar mai exista presiunea financiară, cel puțin pe partea de cash flow datorată schemei de sprijin și situația s-ar îmbunătăți pentru furnizori.
Înțelegem că furnizorii au apelat la împrumuturi bancare pentru a face față situației...
Da, au apelat la diverse surse financiare: bănci, resurse proprii, împrumuturi. Sunt mulți furnizori care au și alte activități economice de la care au primit susținere, sunt și multinaționale care au primit ajutor financiar de la grup. Din păcate, este din ce în ce mai greu să iei credite bancare din cauza faptului că băncile au ajuns la expunere maximă pe acest domeniu și refuză să mai acorde împrumuturi.
Vă propun un scenariu...După finalizarea actualei scheme de sprijin, în martie 2023, Guvernul decide continuarea aplicării măsurilor de sprijin pentru consumatori și se merge pe aceeași schemă, fără modificări...Cum va arăta piața de furnizare în 2024?
Așa cum am mai spus, competiția pe piața de furnizare va scădea. Deja scade. Aș putea spune că la un preț plafonat unic nici nu prea există competiție, practic toți operatorii furnizează energie la același preț... Acum mai e competiție doar în ce privește serviciile oferite de furnizori. Pe termen lung, dacă se continuă astfel, nu va mai exista o cointeresare a îmbunătățirii serviciilor de furnizare și competiția „moare”. Dar, haideți să nu fim pesimiști! Până la urmă, speranța moare ultima. Vedem că au început să se miște lucrurile pe partea de decontare și eu am mari speranțe că înainte de luna martie anul viitor se va ajunge cu decontarea la zi. Au fost într-adevăr întârzieri la plată de 7 luni, s-a ajuns acum undeva la 4-6 luni, încet-încet vor scădea...Până la sfârșitul anului, cred că se va intra într-un normal cu decontarea.
Concret, cu ce probleme/disfuncționalități se confruntă furnizorii în acest moment?
Sunt două mari probleme. Așa cum am menționat anterior, prima este partea de cash-flow, sunt furnizori care se confruntă cu mari dificultăți în ce privește asigurarea resurselor financiare pentru activitatea curentă. A doua problemă vizează credibilitatea furnizorilor în raport cu consumatorii. Imaginea furnizorilor a fost destul de deterioriată în urma unor acuze adresate în spațiul public, multe din ele din cauza bălbâielilor inițiale datorate aplicării unei legislații neclare. După cum bine știți, la începutul schemei de sprijin, au fost multe facturi stornate, situație care a condus la scăderea credibilității unor consumatori față de furnizori. Pentru noi este foarte important să avem o imagine bună deoarece, așa cum am mai spus, clientul este cel mai important asset al furnizorului. Fără consumatori, nu există business de furnizare!
În aplicarea schemei de sprijin, autoritățile statului și furnizorii ar trebui să fie parteneri. Ce constatăm: că statul s-a ales cu o imagine bună urmare a sprijinului acordat pentru consumatori, iar furnizorii - care au susținut mai bine de o jumătate de an acest sprijin și care aplică propriu zis schema - au parte de o imagine șifonată ...
Cred că este ceva pshiologic. Întotdeauna, consumatorul are tendința să îl considere principal vinovat pe cel la care trebuie să plătească. Deoarece este mai la la îndemână – furnizorul fiind interfața cu consumatorul – și a faptului că atunci când plătești un serviciu, oricât ar fi suma, apare un disconfort...
Ce ați remarcat în această perioadă de aplicare a schemei de sprijin, și-au mai schimbat consumatorii furnizorul de energie electrică și gaze naturale?
Desigur, să nu uităm că există consumatori care nu beneficiază de schema de sprijin. Este vorba de consumatorii casnici care anul trecut au avut un consum de peste 300 KWh lunar. Pentru aceștia devine interesantă mutarea de la un furnizor la altul, pentru a beneficia de o ofertă cât mai convenabilă. Lucru care s-a și întâmplat.
Plafonarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale este suportată de către furnizoride peste jumătate de an. Urmare a demersurilor repetate ale AFEER și altor asociații de profil, procesul de decontare și plată a sumelor datorate furnizorilor a fost deblocat. Înțelegem, din raportările autorităților, că această problemă - a plăților către furnizori - a fost rezolvată sau este în curs de rezolvare...Care este de fapt situația?
Într-adevăr procesul de decontare a fost deblocat. Primele plăți au fost efectuate, dar este departe de situația în care decontarea să fie la zi pentru toți furnizorii. Vorbim de zeci de furnizori din care doar câțiva au reușit să aibă sumele decontate, și acelea pe doar câteva luni. Încă nu toți furnizorii au reușit să transmită raportările conform solicitărilor ANRE. Încă mai sunt discuții referitor la unele neclarități/ambiguități din reglementări.
Vorbim de numeroase raportări, proceduri de aplicare a schemei de sprijin. Ce s-a schimbat în activitatea furnizorilor? Înțelegem că au fost nevoiți să investească în instalarea unor noi programe IT, să angajeze personal ca să facă față situației...
Da, au fost necesare investiții majore și repetate pe partea de prelucrare a datelor deoarece noile reglementări au necesitat un alt format de transmitere a rapoartelor de către furnizori. În plus, să nu uităm că OUG 118 s-a schimbat de 6 ori; ghidurile ANRE pentru raportări, la un moment dat erau modificate sătămânal. Orice schimbare de reguli înseamnă modificarea algoritmilor de calcul. Vorbim de 12-13 milioane de clienți, vă dați seama că sunt baze de date imense, iar algoritmul se schimbă destul de greu.Toate acestea necesită costuri suplimentare ce sunt suportate de către furnizori, care teoretic ar trebui să fie înglobate în componenta de furnizare.
Au fost acuzații că unii furnizori de energie au crescut artificial preţul pentru a lua bani de la stat...Cum comentați aceste acuzații ale autorităților?
Am citit în presă, dar nu am date pentru a comenta. Din ce am înțeles, nu a fost emisă nicio sancțiune. În mod normal, o acuzație reală pe acest topic – creșterea artificială a prețului, trebuie sancționată. Dar, din câte știm noi, nu a fost nimeni sancționat. Din punctul de vedere al AFEER, o modificare a prețului pieței este de netolerat și noi opinăm că trebuie sancționată orice ingerință în mecanismul de formare liber al prețurilor pieței.
O blamare a tuturor furnizorilor reprezintă un lucru contraproductiv. Noi promovăm etica în afaceri; este una dintre valorile fundamentale promovate de către AFEER. Dar suntem conștienți că nu există pădure fără uscături și de aceea susținem că fiecare caz de încălcare voită sau involuntară a legislației trebuie tratat punctual, fără a acuza un întreg domeniu de activitate. De altfel, autoritățile statului au efectuat multe controale la furnizorii de gaze și electricitate, dar numai în câteva cazuri au fost sancțiuni; ceea ce înseamnă că toți ceilalți au fost corecți! Nu a existat niciun moment în intenția membrilor AFEER de a nu respectea legea! Doar că de multe ori aceasta nu este clară și nici emisă în timp util!
Dați-mi voie să reiau o precizare dintr-un comunicat al AFEER: „După finalizarea schemei de sprijin, în situația în care vor fi mai puțini furnizori, competiția va scădea, cu impact negativ la consumatori...Până în luna martie 2023, ar trebui regândită schema de sprijin, în caz contrar impactul la consumatori va fi mare...”. Cum ar trebui să arate noua schemă de sprijin pentru a fi, în continuare, benefică pentru consumatori, dar să nu creeze probleme furnizorilor?
Competiția a scăzut deja, după cum am mai spus. Sunt mulți consumatori industriali care au dificultăți în a-și găsi un furnizor. Nu se compară situația care era în urmă cu câțiva ani cu cea actuală, care se va menține până în martie anul viitor. Noi considerăm că trebuie regândită schema de sprijin deoarece, la cum se prezintă situația actuală, la finalizarea schemei va exista un șoc imens pentru consumatori. Vorbim de o creștere mai mult decât dublu a prețului energiei la consumatorul final în aprilie 2023. Trebuie să menționez că încă de la început, AFEER a propus ca schema de sprijin să fie țintită spre consumatorii care au o reală nevoie. Din punctul nostru de vedere, așa cum este gândită acum schema, pe principiul “ajutăm pe toată lumea” în mod similar, face dificilă îmbunătățirea eficienței energetice. Cel puțin la nivelul consumatorilor nevulnerabili, cât timp prețul este plafonat la un nivel confortabil, nu există o mare preocupare pentru consum.
Ce alte măsuri propune AFEER ca fiind mai eficiente și a căror implementare ar reduce presiunea la care este expusă piața de energie, în special furnizorii de energie electrică și gaze naturale?
AFEER a solicitat, încă de la început, aplicarea de măsuri simple și clare, cum ar fi de exemplu reducerea TVA, un ajutor țintit către consumatorii vulnerabili sau acordarea unei sume fixe ca ajutor pentru consumatorii casnici, care să fie evidențiată clar în factură.
Propunerile Asociației noastre pe termen scurt, pe care le-am transmis autorităților sunt:
- Creșterea ajutorului financiar oferit clienților vulnerabili. Pentru a simplifica implementarea schemei, ajutorul ar putea să fie acordat prin intermediul primăriilor, pe baza unui voucher;
- Acordarea unui ajutor financiar de la stat pentru toți consumatorii casnici, în cuantum fix, direct în factură, pentru o perioadă de timp stabilită. În acest mod, fiecare consumator va putea să observe direct pe factură existența și cuantumul ajutorului, iar verificarea de către autorități ar fi mult simplificată și, în consecință, termenul de rambursare a cheltuielilor făcute de către furnizori ar fi mult diminuat;
- Furnizorul care a acordat ajutoarele financiare să poată opta pentru compensarea sumelor pe care le are de recuperat de la stat cu obligațiile de plată datorate la buget;
- Scăderea cotei de TVA aplicabile serviciilor de furnizare a energiei electrice și gazelor naturale;
- Eliminarea accizei la energia electrică și gaze naturale;
- Acoperirea de la bugetul statului a contravalorii sumelor aferente schemele de ajutor de stat privind bonusul de cogenerare de înaltă eficiență și certificatele verzi.
Dacă se dorește o continuare a schemei de sprijin după martie 2023, AFEER își va menține propunerile sus-menționate, prezentate autorităților.
Țin să menționez că, în contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, considerăm necesare (așa după cum a mentionat de la început) măsuri pentru sprijinirea consumatorilor. Pentru aceasta, însă, este nevoie de prevederi și proceduri clare, predictibile și un tratament corect în aplicare. Furnizorii trebuie să-și recupereze de la buget, integral și la timp, totalitatea sumelor acordate clienților finali pentru compensații, plafonare și exceptare, precum și costurile operaționale și financiare pentru gestionarea schemei de sprijin.
În opinia dvs, ce investiții în sectorul energetic sunt de maximă urgență?
Avem nevoie de investiții în sectorul energetic, acestea sunt de maximă urgență. Totuși trebuie să ne gândim, din punct de vedere tehnic, ce se poate face real face „urgent”. România, din punct de vedere energetic, are o poziție deficitară. Ca să elimini acest deficit între producție și consum, există două posibilități: să crești producția sau să scazi consumul. În opinia mea, ce este fezabil de realizat într-un timp fparte scurt ar fi scăderea consumului prin creșterea eficienței energetice; desigur, în paralel, acționat și pentru creșterea producției. Dar să nu ne facem însă iluzii: creșterea producției e mai dificil de realizat; din punct de vedere tehnic investițiile nu se poate realiza peste noapte, acestea durează ani de zile.
Specialiștii din toată Europa recomandă o utilizare eficientă a energiei prin reducerea consumului, nu limitarea acestuia. Se poate face economie de energie fără să ne afectăm confortul? Care sunt sfaturile/recomandările dvs pentru consumatori… Ce ar trebui să facă ei, ce ar trebui să se facă pentru ei?
În primul rând, eliminați risipa! Zilele trecute am trecut pe lângă o anumită primărie din București, care în jur de ora 22.00 avea toate luminile aprinse și mai mult ca sigur nu se lucra la acea oră. Dacă vă uitați în jur există multă risipă de energie, care pe termen lung ne creează probleme nouă tuturor.
În toată Europa se discută de creșterea eficienței energetice, precum și de reducerea consumului de energie. La noi, poate și datorită schemei de sprijin, nu prea se aplică. Pot să vă dau un exemplu: un coleg care a participat la un târg de energie din Germania, mi-a spus că anul acesta, pentru prima dată, față de anii anteriori nu era pornit aerul condiționat. În diverse aeroporturi, peste tot destul de cald, până când a ajuns în aeroportul Otopeni unde era aerul condiționat dat la maxim.
Ca și recomandare, este foarte simplu – de exemplu - ca atunci când ieși din cameră să stingi lumina. Pentru cine vrea să reducă consumul mult mai mult, ajunge să umble și la confort, dar se poate găsi un echilibru pentru a nu avea un disconfort foarte mare. De exemplu, noi în AFEER la birou am decis să nu reglăm temperatura la aerul condiționat sub 24 grade Celsius, este destul de confortabil.
Doriți să deveniți Prosumator? Care este comportamentul dvs energetic?
Să fiu sincer, m-am gândit să devin prosumator. Am făcut calcule, însă lucrurile nu sunt așa de simple. Dacă pentru o casă cu acoperiș spre sud este mai ok investiția, pentru un apartament este imposibil să devii prosumator în acest moment. Referitor la comportamentul meu energetic, încerc să consum cât mai eficient eliminând risipa.
Vă invit să vorbim despre un proiect pe care îl coordonați cu succes – AFEER Academy. Ați comunicat că este un interes major din partea participanților pieței de energie pentru cursurile practicate în cadrul AFEER Academy. Vă rog să ne prezentați mai multe detalii...
AFEER Academy este un proiect inițiat în urmă cu câțiva ani din necesitatea membrilor noștri de a-și pregăti angajații. Avem în prezent peste 50 de cursuri, organizate la AFEER Academy, cu peste 1000 participanți. În general, sunt cursuri pe topicurile legate de domeniul furnizării și tranzacționării de energie electrică și gaze naturale.
La final de interviu, prezentați-ne câteva din planurile/obiectivele AFEER pe termen scurt și mediu.
AFEER va continua, cu profesionalism și expertiza de care dispunem, să susțină îmbunătățirea reglementărilor în domeniu, acesta fiind principalul obiectiv al asociației noastre încă de la înființare. Ne dorim să acționăm pentru refacerea competiției în piață și, de asemenea, vom continua și îmbunătăți campania de informare a AFEER desfășurată sub deviza “Un consumator informat este un consumator protejat”. Ideea acestei campanii a venit din necesitatea consumatorilor de a avea acces la un punct de vedere profesionist si independent.
Mulțumesc.
Laurențiu Urluescu este Președinte al Asociației Furnizorilor de Energie din România. Anterior, a fost membru în Comitetul Director al AFEER, din anul 2012. După absolvirea facultății, a optat pentru un parcurs tehnic în domeniul energiei electrice, însă după ce a atins un nivel maxim de coordonare tehnica (dispecer energetic național), s-a decis să facă o cotitură în cariera și să « atace » partea comercială. Profitând de implementarea noii structuri a pieței de energie electrică din România, a decis să se dedice implementării unui mecanism de piață pentru echilibrarea producției cu consumul de energie electrică și să lanseze « piața de echilibrare ». După aceea, a trecut cu succes în sectorul privat unde a putut să-și perfecționeze dezvoltarea personală și profesională.